MUZIEKLAB (2024)
INTRO IN SITU, VIA ZUID & POP IN LIMBURG
In het Muzieklab van Intro in Situ en VIA ZUID krijgen talentvolle componisten, geluidskunstenaars en muzikanten de kans om te werken aan hun ontwikkeling en professionalisering. Elk jaar gaat een groep muzikale makers een intensieve werkperiode aan waar verbeelding in muziek, beeld en klank de hoofdrol speelt.
De geselecteerde nieuwe makers hebben totaal verschillende achtergronden, hun gretigheid om uit hun comfortzone te breken en dagen elkaar uit, vullen elkaar aan en hebben allen een bijzondere interesse in (vernieuwende) muziek en performance. Ze brengen ieder hun eigen expertise en kunde in en leren elkaars creatieve systemen kennen, leren te kijken, luisteren, samen te werken en te combineren.
Er worden ook tussentijds inspiratiesessies georganiseerd, waarbij mensen uit het culturele veld workshops, presentaties en advies geven over onderwerpen als productie, ondernemerschap, artistieke inhoud en publiciteit. Hoewel het Muzieklab afgesloten wordt met een presentatiemoment is dat níet het doel van het project. De nadruk ligt juist op het proces en het onderzoek van de makers.
Op 20 april 2024 startte het Muzieklab 2024 met de deelnemers Wieke van Rosmalen, Koen de Witte, Julia Warren en Nader Adabnejad. De makers zijn onder meer geselecteerd op hun gretigheid om uit hun comfortzone te willen breken, dagen elkaar uit, vullen elkaar aan en hebben allen een bijzondere interesse in (vernieuwende) muziek en performance.
In de geplande residentiedagen in april en mei werkt de groep intensief met elkaar in een onlangs door Elisabeth Strouven aangekocht pand aan de Zoetmanstraat 75 in Maastricht. Elisabeth Strouven heeft deze ruime plek ter beschikking gesteld. De groep wordt gecoacht door Intro in situ en VIA ZUID. Pop in Limburg kijkt mee en springt bij waar het kan. Er worden tussentijds inspiratiesessies georganiseerd.
Wieke van Rosmalen studeerde in 2019 af aan de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Ze is werkzaam als performer en theatermaker en schrijft daarnaast muziek voor installaties en voorstellingen.
Koen de Witte is singer-songwriter en maakt als zanger en gitarist deel uit van de band Solomon.
Saxofoniste Julia Warren heeft het bruisende Montréal verruilt voor Maastricht. Het begint bij een 93 jaar oude zilverkleurige saxofoon die uiteindelijk heeft geleidt tot haar eigen geluid; diep, speels, eerlijk en expressief.
Nader Adabnejad is componist, violist, audiotechnicus en videograaf geboren in Iran. Hij gelooft dat kunst de enige manier is waarop de wereld zichzelf kan genezen. Je kunt vrede en eenheid in jezelf vinden door het beoefenen en leren van kunst, die zich vervolgens uitbreidt naar het gezin, de samenleving en uiteindelijk de wereld. Deze filosofie ligt ten grondslag aan al zijn creatieve werk.
Op donderdag 16 mei gaven de makers inzicht in hun proces tijdens de Sneak Peek in Toon Hermans Theater Sittard en op vrijdag 17 mei vond er een presentatie plaats in het pand aan de Zoetmanstraat in Maastricht.
In het nieuws:
Interview Elisabeth Strouven
‘ “Toen zeiden we met z’n allen fuck it, let’s jam!” Vanuit daar kwam de inspiratie bovendrijven. Ze kwamen met de naam Audioplay en werkten hun hele concept uit op een whiteboard. Hoe het nu uitziet, wordt het een live eindproduct van +40 minuten. Met verschillende instrumenten als saxofoon, viool, gitaar, drums en zang. Maar ook wordt tussendoor een verhaal verteld waarin ze het publiek willen meenemen. Waar dat verhaal over gaat, dat willen ze wel verklappen. “Over in het lichaam zijn. Over ademen, in het hoofd, in de buik, in het hart of in dromen aanwezig zijn.” ‘
INTRO IN SITU, VIA ZUID & POP IN LIMBURG
De geselecteerde nieuwe makers hebben totaal verschillende achtergronden, hun gretigheid om uit hun comfortzone te breken en dagen elkaar uit, vullen elkaar aan en hebben allen een bijzondere interesse in (vernieuwende) muziek en performance. Ze brengen ieder hun eigen expertise en kunde in en leren elkaars creatieve systemen kennen, leren te kijken, luisteren, samen te werken en te combineren.
Er worden ook tussentijds inspiratiesessies georganiseerd, waarbij mensen uit het culturele veld workshops, presentaties en advies geven over onderwerpen als productie, ondernemerschap, artistieke inhoud en publiciteit. Hoewel het Muzieklab afgesloten wordt met een presentatiemoment is dat níet het doel van het project. De nadruk ligt juist op het proces en het onderzoek van de makers.
In de geplande residentiedagen in april en mei werkt de groep intensief met elkaar in een onlangs door Elisabeth Strouven aangekocht pand aan de Zoetmanstraat 75 in Maastricht. Elisabeth Strouven heeft deze ruime plek ter beschikking gesteld. De groep wordt gecoacht door Intro in situ en VIA ZUID. Pop in Limburg kijkt mee en springt bij waar het kan. Er worden tussentijds inspiratiesessies georganiseerd.
Wieke van Rosmalen studeerde in 2019 af aan de performance opleiding van Toneelacademie Maastricht. Ze is werkzaam als performer en theatermaker en schrijft daarnaast muziek voor installaties en voorstellingen.
Koen de Witte is singer-songwriter en maakt als zanger en gitarist deel uit van de band Solomon.
Saxofoniste Julia Warren heeft het bruisende Montréal verruilt voor Maastricht. Het begint bij een 93 jaar oude zilverkleurige saxofoon die uiteindelijk heeft geleidt tot haar eigen geluid; diep, speels, eerlijk en expressief.
Nader Adabnejad is componist, violist, audiotechnicus en videograaf geboren in Iran. Hij gelooft dat kunst de enige manier is waarop de wereld zichzelf kan genezen. Je kunt vrede en eenheid in jezelf vinden door het beoefenen en leren van kunst, die zich vervolgens uitbreidt naar het gezin, de samenleving en uiteindelijk de wereld. Deze filosofie ligt ten grondslag aan al zijn creatieve werk.
Op donderdag 16 mei gaven de makers inzicht in hun proces tijdens de Sneak Peek in Toon Hermans Theater Sittard en op vrijdag 17 mei vond er een presentatie plaats in het pand aan de Zoetmanstraat in Maastricht.
Interview Elisabeth Strouven
‘ “Toen zeiden we met z’n allen fuck it, let’s jam!” Vanuit daar kwam de inspiratie bovendrijven. Ze kwamen met de naam Audioplay en werkten hun hele concept uit op een whiteboard. Hoe het nu uitziet, wordt het een live eindproduct van +40 minuten. Met verschillende instrumenten als saxofoon, viool, gitaar, drums en zang. Maar ook wordt tussendoor een verhaal verteld waarin ze het publiek willen meenemen. Waar dat verhaal over gaat, dat willen ze wel verklappen. “Over in het lichaam zijn. Over ademen, in het hoofd, in de buik, in het hart of in dromen aanwezig zijn.” ‘